Zajęcia adaptacyjne
Dla naszych podopiecznych pierwsze dni w Punkcie Przedszkolnym są niezwykle trudne. Moment przekroczenia przez dziecko progu przedszkola jest bardzo ważnym wydarzeniem w życiu całej rodziny, dlatego warto się do tego jak najlepiej przygotować. Aby złagodzić stres, dla dzieci i rodziców organizujemy w naszej placówce zajęcia adaptacyjne. Zależy nam na tym, by dziecko czuło się w placówce dobrze, bezpiecznie i komfortowo a rodzice mogli zająć się w tym czasie spokojnie swoimi codziennymi obowiązkami, bez obaw o swoją pociechę. Pragniemy by przygoda z przedszkolem była dla całej rodziny cudownym wspomnieniem na całe życie.
PROCES ADAPTACJI DZIECKA W PLACÓWCE W NPP EFFECTIS
Uwaga: Każde dziecko proces adaptacji przechodzi inaczej.
Poniższy plan jest planem przykładowym.
Dzień 1
- Czas trwania: ok. 1 - 1,5 godz.
- Rodzic wchodzi z dzieckiem do przedszkola (w sytuacji lęku separacyjnego – sali). Terapeuta nawiązuje relację z rodzicem i dzieckiem. Terapeuta dowiaduje od rodzica wszelkich pomocnych podczas pracy z dzieckiem informacji oraz stara się obserwować dziecko.
- Jeśli dziecko wykazuje gotowość terapeuta może poprosić rodzica o opuszczenie sali.
- W sali znajdują się: dziecko, terapeuta, ew. inny wyznaczony specjalista ( w wyjątkowych sytuacjach - w przypadku lęku separacyjnego – rodzic)
Uwaga: Rodzic na prośbę terapeuty czeka na dziecko poza salą lub jest w pobliżu przedszkola gotowy do wejścia na ewentualną prośbę.
Dzień 2
- Czas trwania: ok. 1,5 - 2 godz.
- Rodzic wchodzi z dzieckiem do przedszkola (Sali). Terapeuta nawiązuje relację z dzieckiem i stara się być dla niego wzmocnieniem tzn. stara się być na tyle atrakcyjny poprzez aktywności i zabawki, aby rodzic mógł wyjść z przedszkola (Sali).
- W sali znajdują się: dziecko, terapeuta, ew. inny wyznaczony specjalista, (w wyjątkowych sytuacjach - w przypadku lęku separacyjnego - rodzic ok.30min.).
Uwaga: Rodzic czeka na dziecko poza salą lub jest w pobliżu przedszkola gotowy do wejścia na ewentualną prośbę terapeuty.
Dzień 3
- Czas trwania: ok. 1,5 - 2,5 godz.
- Rodzic zostawia dziecko przy wejściu do przedszkola (Sali), żegna się z dzieckiem i zamyka drzwi. Dziecko zostaje w sali z terapeutą. Terapeuta kontynuuje nawiązywanie relacji z dzieckiem i sprawdza jego umiejętności poprzez zabawę.
- W sali znajdują się: dziecko, terapeuta, ew. inny wyznaczony specjalista.
Uwaga: Rodzic czeka na dziecko poza salą lub jest w pobliżu przedszkola gotowy do wejścia na ewentualną prośbę terapeuty.
Dzień 4
- Czas trwania: ok. 2 - 3 godz.
- Rodzic zostawia dziecko przy wejściu do przedszkola (Sali), żegna się z dzieckiem i zamyka drzwi. Dziecko zostaje w sali z terapeutą. Terapeuta kontynuuje nawiązywanie relacji z dzieckiem i sprawdza jego umiejętności poprzez zabawę. Terapeuta stara się wprowadzić dziecko do grupy przedszkolnej (bawi się z dzieckiem obok innych dzieci, siada z dzieckiem w kręgu wśród innych dzieci, pomaga nawiązać relację z innymi dziećmi).
- W sali znajdują się: dziecko, terapeuta, ew. inny wyznaczony specjalista oraz w zależności od prowadzonych zajęć/terapii grupa dzieci z opiekunami.
Uwaga: Rodzic czeka na dziecko poza salą lub jest w pobliżu przedszkola gotowy do wejścia na ewentualną prośbę terapeuty.
Dzień 5
- Czas trwania: ok. 3 godz. - czas planowanego pobytu w przedszkolu
- Rodzic zostawia dziecko przy wejściu do Przedszkola (Sali), żegna się z dzieckiem i zamyka drzwi. Dziecko zostaje w sali z terapeutą. Terapeuta kontynuuje nawiązywanie relacji z dzieckiem i sprawdza jego umiejętności poprzez zabawę (Terapeuta w zależności od prowadzonych zajęć/terapii wprowadza dziecko do grupy przedszkolnej: bawi się z dzieckiem obok innych dzieci, siada z dzieckiem w kręgu wśród innych dzieci, pomaga nawiązać relację z innymi dziećmi). Terapeuta pomaga dziecku poznać zasady i plan dnia obowiązujący w przedszkolu.
- W sali znajdują się: dziecko, terapeuta oraz w zależności od prowadzonych zajęć/terapii grupa dzieci
z opiekunami.
Uwaga: Rodzic czeka na dziecko poza salą lub jest w pobliżu przedszkola gotowy do wejścia na ewentualną prośbę terapeuty.
Czas trwania i forma spędzania zajęć adaptacyjnych, zależy od potrzeby, możliwości i funkcjonowania dziecka. Z każdym dniem terapeuta stara się wydłużyć czas pobytu podopiecznego w placówce do czasu deklarowanego przez rodzica w umowie o świadczeniu usług przedszkolnych.
Ważne:
- Po każdym pobycie dziecka w przedszkolu, terapeuta przekazuje informacje zwrotne opiekunowi dziecka i ustala na bieżąco godzinę przyjścia dziecka następnego dnia.
- Jeśli dziecko pozostaje w placówce ponad 1,5 godz., Rodzic powinien zaopatrzyć dziecko w przekąskę.
- Woda pitna jest dostępna dla dziecka w każdym momencie, podczas pobytu w przedszkolu.
- Przyszły przedszkolak „Effectis” powinien być zaopatrzony w kapcie na zmianę oraz pieluchy jeśli dziecko z nich korzysta.
Kilka złotych myśli:
- Pozytywne nastawienie Rodzica do placówki i nowego otoczenia daje dziecku poczucie bezpieczeństwa
- Zapoznajmy dziecko z planem: kiedy zaczyna się czas w przedszkolu, kiedy wrócimy do domu, co robimy potem.
- Pożegnanie Rodzica z Dzieckiem jest przepełnione spokojem oraz zdecydowaniem. Spokój Rodzica udziela się dziecku.
- Stałość planu pozwala dziecku szybciej zaadoptować się do nowej rzeczywistości.
- Do przedszkola wchodzimy razem. Staramy się by dziecko postawiło pierwszy radosny i spokojny krok razem z nami.
- Pozwalamy na samodzielność już od pierwszego dnia. Dziecko chce, abyśmy czuli, że jesteśmy z niego dumni.
- Przed otwarciem drzwi sali życzymy dziecku dobrego dnia.
- Pożegnania najlepiej jak najkrótsze. Stanowczo, łagodnie ale bez lęku.
- Nie mówimy o dziecku w jego obecności.
- Staramy się słuchać dziecka. Ono zawsze pragnie naszej uwagi, koncentracji tylko na nim.