Terapia pedagogiczna
Terapia pedagogiczna, inaczej reedukacja, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne lub wyrównawcze. Reasumując to szereg specjalistycznych oddziaływań na dziecko, które przejawia różnego rodzaju nieprawidłowości w rozwoju psychomotorycznym i społecznym w obrębie motywacji, emocji, nabywania i przyswajania wiedzy, integracji i współżycia socjalnego.
Metody terapii pedagogicznej mają na celu stworzenie dziecku możliwości wszechstronnego rozwoju, wygaszania negatywnych objawów zachowania, kształtowania prawidłowych nawyków i technik przyswajania wiedzy oraz zdolności praktycznego posługiwania się nabytymi umiejętnościami w życiu codziennym.
Diagnoza i terapia pedagogiczna, dotyczy dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie ksztacenia specjalnego wystawione przez poradnię pedagogiczno-psychologicznej, m.in.:
- uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, np. obniżeniem intelektualnym, wadami wymowy;
- uczniów niepełnosprawnych i przewlekle chorych, np. niepełnosprawnych intelektualnie i ruchowo, z wadami słuchu, autyzmem, zespołem Aspergera, sprzężeniami współwystępującymi;
- uczniów niedostosowanych społecznie;
- uczniów z trudnościami w nauce powstałymi w następstwie wad rozwojowych.
Cele terapii pedagogicznej, to wszechstronna rehabilitacja niepełnosprawności oraz indywidualna organizacja i wielowymiarowy plan terapii pedagogicznej mający na celu przede wszystkim stymulację ogólnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dziecka obciążonego deficytami i dysharmonią rozwojową. Cele szczegółowe terapii pedagogicznej uzależnione są od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
Formy pomocy dziecku o specjalnych potrzebach edukacyjnych obejmują:
- pomoc terapeutyczną, czyli udział w zajęciach terapii pedagogicznej na terenie placówki oświatowej i poza nią, np. w terapii logopedycznej, psychologicznej czy rewalidacyjnej;
- pomoc dydaktyczno-wychowawczą, czyli metody i techniki wspomagające osiąganie celów wychowawczych i edukacyjnych;
- pomoc medyczną, czyli stałą opiekę lekarską, zaopatrzenie ortopedyczne, specjalistyczne leczenie, np. sanatoryjne;
- pomoc socjalną.
Zajęcia z terapii pedagogicznej w przedszkolu i szkole podstawowej prowadzone są w formie indywidualnej, grupowej oraz zespołowej i zawsze uwzględniają potrzeby i indywidualne możliwości psychomotoryczne każdego dziecka.