Terapia logopedyczna
Czym jest terapia logopedyczna? Jakie są wskazania do terapii logopedycznej? Jakie są cele terapii logopedycznej? Jak wygląda diagnoza logopedyczna? Jakimi metodami będziemy pracować z dziećmi w naszym przedszkolu?
Na te pytania, odpowie logopeda - Serdecznie zapraszamy do lektury!
Czym jest terapia logopedyczna?
Terapia logopedyczna to szereg postępowań terapeutycznych, które mają na celu kształtowanie mowy, usuwanie wad wymowy oraz nauczanie mowy w przypadku jej braku bądź utraty. Do obowiązków logopedy należy: przeprowadzenie wywiadu z rodzicami, obserwacja dziecka, postawienie diagnozy ,napisanie planu postępowania terapeutycznego, prowadzenie terapii.
Wskazania do terapii logopedycznej:
- opóźniony rozwój mowy prosty;
- opóźniony rozwój mowy złożony (autyzm, mózgowe porażenie dziecięce, niedosłuch, niepełnosprawność złożona etc.);
- rozszczep wargi i podniebienia.
- jąkanie;
- dyslalia;
- dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia.
Cele terapii logopedycznej:
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego, oddechowego i fonacyjnego;
- korekcja wad wymowy;
- kształtowanie kompetencji językowych;
- poszerzanie słownika mowy biernej i czynnej;
- praca nad sferą poznawczą;
- wypracowanie alternatywnych i wspomagających sposobów komunikacji.
Diagnoza logopedyczna
Diagnoza logopedyczna odbywa się w małej, kameralnej sali. Specjalista obserwuje dziecko oceniając różne umiejętności korzystając z pomocy terapeutycznych i testów. Diagnoza trwa około dwóch godzin jednak czas i forma są zawsze dostosowane do funkcjonowania dziecka. Do obowiązków logopedy należy: ocena sprawności aparatu artykulacyjnego, badanie odruchów ustno-twarzowych, sprawdzenie zakresu znajomości mowy biernej i czynnej, sprawdzenie umiejętności poznawczych (sekwencje, kategoryzacje), sprawdzenie umiejętności motorycznych, badanie słuchu fonemowego, ocena lateralizacji oraz umiejętności inicjowania kontaktu.
Metody pracy logopedycznej stosowane w naszym przedszkolu
Dzieci objęte naszą terapią logopedyczną będą miały stworzone indywidualny program logopedyczny dostosowany do ich umiejętności, możliwości i deficytów. Zajęcia zawsze odbywają się zgodnie z planem i mają na celu realizowanie wyznaczonych przez terapeutę celów.
Nasze metody:
- metody logopedyczne ( ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne , słuchowe i fonacyjne);
- masaż logopedyczny;
- elementy masażu Castillo Moralesa;
- ćwiczenia kształtujące słuch fonemowy;
- ćwiczenia i zabawy logopedyczne;
- elementy Metody Krakowskiej ( książeczki, układanki, sekwencje, karty pracy);
- metoda symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania J. Cieszyńskiej;
- elementy metody werbo-tonalnej;
- elementy metody Dobrego Startu;
- Terapia Ręki ( usprawnianie motoryki małej);
- Pedagogika zabawy;
- wspomagające i alternatywne metody komunikacji ( Piktogramy, PECS, systemy obrazkowe)
WAŻNE!!!
W terapii logopedycznej dla dzieci ze spektrum autyzmu ważną rolę odgrywa dwutorowość - terapeuta powinien pracować zarówno nad komunikowaniem się dziecka za pomocą mowy jak i intencją komunikacyjną bez, której mowa ,,sama w sobie” nie będzie wartościowa. Pracę z dzieckiem należy rozpocząć od nawiązania relacji terapeutycznej i zdobycia zaufania. Przypominamy, że w naszej placówce odbywają się zajęcia logopedyczne w ramach pobytu dziecka w przedszkolu oraz realizujemy program WWR ( Wczesnego Wspomagania Rozwoju).
W Niepublicznym Terapeutycznym Punkcie Przedszkolnym "Effectis" zajęcia logopedyczne prowadzi doświadczony neurologopeda, logopeda z przygotowaniem pedagogicznym, filolog - polonista, pedagog pracy. Specjalizujący się w diagnozie i terapii neurologopedycznej, logopedycznej dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w tym osób z ASD. Uczestnik licznych kursów, szkoleń oraz warsztatów pogłębiających wiedzę w temacie zaburzeń mowy. Specjalista zajmujący się diagnozowaniem pacjentów, prowadzeniem kompleksowej terapii neurologopedycznej i logopedycznej, korygowaniem wad wymowy, stymulowaniem rozwoju mowy, usprawnianiem sfery orofacjalnej i poznawczej. Posiadającym wszechstronną wiedzę z zakresu teorii językoznawczych, neurologopedycznych, logopedycznych, pedagogicznych i psychologicznych.
ZAPRASZAMY DO LEKTURY: