Dogoterapia (kynoterapia) - to metoda wspomagająca proces rehabilitacji, terapii i rozwoju z udziałem odpowiednio wyszkolonego psa terapeutycznego. Zajęcia z psem mogą mieć charakter rekreacyjny, edukacyjny lub terapeutyczny.
Zajęcia prowadzone z udziałem psa terapeutycznego przynoszą bardzo dobre rezultaty w szeroko pojętym rozwoju dziecka. Dzieci bardzo szybko obdarzają zwierzęta zaufaniem i czułością. W efekcie pies odgrywa dużą rolę motywującą w pracy nad zdobywaniem różnych umiejętności, jak również pokonywaniem trudności emocjonalnych. Dlatego dogoterapia znajduje szerokie zastosowanie w pracy nad ogólnym rozwojem dziecka. Zajęcia prowadzone są indywidualne lub w małych grupach dzieci. Tematyka oraz przebieg zajęć dostosowywane są indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.
Dogoterapia stosowana jest w pracy z dziećmi:
- z trudnościami emocjonalnymi,
- z zaburzeniami zachowania,
- z trudnościami w nauce,
- z autyzmem i zespołem Aspergera,
- z zespołem Downa,
- z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD),
- różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
Zajęcia dogoterapii służą:
- przełamaniu lęku przed codzinnością,
- nawiązywaniem kontaktów z innymi,
- nabywaniu nowych umiejetności poznawczych, emocjonalnych i społecznych, m.in. doskonaleniu sprawności manualnej, koncentracji uwagi, nabywaniu umiejętności komunikowania się,
- zwiększaniu ogólnej aktywności dziecka,
- budowaniu pozytywnej samooceny oraz wiary we własne możliwości,
- budowaniu motywacji do pokonywania trudności,
- dobrej zabawie.
Przebieg dogoterapii:
1. Osoba prowadząca ustala plan pracy,
2. Dzieci powoli oswajają się z psem,
3. Nawiązują ze zwierzakiem pierwszy kontakt,
4. Kolejne spotkania odbywają się według opracowanego indywidualnego planu terapii.