Dogoterapia (kynoterapia) - to metoda wspomagająca proces rehabilitacji, terapii i rozwoju z udziałem odpowiednio wyszkolonego psa terapeutycznego. Autorskie zajęcia ze specjalnie szkolonymi psami mogą mieć charakter rekreacyjny, edukacyjny lub terapeutyczny, są skierowane zarówno do dzieci neurotypowych jak i neuroróznorodnych, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zajęcia prowadzone z udziałem psa terapeutycznego przynoszą bardzo dobre rezultaty w szeroko pojętym rozwoju dziecka. Dzieci bardzo szybko obdarzają zwierzęta zaufaniem i czułością. W efekcie pies odgrywa dużą rolę motywującą w pracy nad zdobywaniem różnych umiejętności, jak również pokonywaniem trudności emocjonalnych. Dlatego dogoterapia znajduje szerokie zastosowanie w pracy nad ogólnym rozwojem dziecka. Zajęcia prowadzone są indywidualne lub w małych grupach dzieci. Tematyka oraz przebieg zajęć dostosowywane są indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.
Dogoterapia stosowana jest w pracy z dziećmi:
- z trudnościami emocjonalnymi,
- z zaburzeniami zachowania,
- z trudnościami w nauce,
- z autyzmem i zespołem Aspergera,
- z zespołem Downa,
- z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD),
- różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
Zajęcia dogoterapii służą:
- przełamaniu lęku przed codzinnością,
- nawiązywaniem kontaktów z innymi,
- nabywaniu nowych umiejetności poznawczych, emocjonalnych i społecznych, m.in. doskonaleniu sprawności manualnej, koncentracji uwagi, nabywaniu umiejętności komunikowania się,
- zwiększaniu ogólnej aktywności dziecka,
- budowaniu pozytywnej samooceny oraz wiary we własne możliwości,
- budowaniu motywacji do pokonywania trudności,
- dobrej zabawie.
Przebieg dogoterapii:
- Osoba prowadząca ustala plan pracy,
- Dzieci powoli oswajają się z psem,
- Nawiązują ze zwierzakiem pierwszy kontakt,
- Kolejne spotkania odbywają się według opracowanego indywidualnego planu terapii.
Na czym polegają zajęcia dogoterapii?
- Przewodnik ze specjalnie wyszkolonym psem prowadzi gry i zabawy stymulujące zmysły (dotyku, słuchu, wzroku) oraz pobudzające do aktywności ruchowej.
- Bliski kontakt z psem wpływa wyciszająco i relaksująco na każde dziecko, dlatego podczas zajęć przede wszystkim głaszczemy, przytulamy a nawet kładziemy się na psie.
- Zabawa z psem mobilizuje do ćwiczeń fizycznych: ogólnorozwojowych i korekcyjnych, dlatego w programie zajęć jest wiele zabaw i gier ruchowych, które rozwijają aparat ruchu oraz umożliwiają wykonywanie np.: ćwiczeń gimnastyki stóp, która w obecności psa staje się przyjemnością a nie żmudnym obowiązkiem.
- W trakcie zabaw z psem dzieci chętnie wykonują ćwiczenia logopedyczne, ćwiczą poprawną artykulację trudnych głosek, wyrazów i całych zdań.
- Scenariusz każdych zajęć z udziałem psa obejmuje również gry edukacyjne ćwiczące pamięć, percepcję wzrokową i słuchową np.: naukę kolorów, nazw przedmiotów, części ciała i innych pojęć dostosowanych do wieku dziecka. Zabawy te oparte są o założenia podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup wiekowych.
- Pies jest najbardziej popularnym zwierzęciem domowym, dlatego podczas zajęć uczę jak zachowywać się w jego obecności, szacunku do zwierzęcia i elementów jego pielęgnacji.
- Każde zajęcia dogoterapii mają ściśle określony scenariusz. Po za ćwiczeniami ruchowymi, łączą się w całościową wiedzę o psie jako przyjacielu człowieka, uzupełnioną o informacje o innych zwierzętach domowych i wielu gatunkach zwierząt dzikich.
Ramowy program zajęć dogoterapii obejmuje cztery zasadnicze elementy:
- Powitanie: karmienie, głaskanie.
- Ćwiczenia edukacyjne i logopedyczne.
- Ćwiczenia ruchowe.
- Relaks: głaskanie, czesanie, przytulanie.
Scenariusz zajęć jest modyfikowany i dostosowywany do potrzeb i wieku dzieci biorących udział w zajęciach. W zależności od zaleceń pedagogów i rodziców stosowanych jest więcej ćwiczeń np: logopedycznych czy elementów gimnastyki korekcyjnej.
Zajęcia dogoterapii w NPP Effectis są doskonałym urozmaiceniem programu dydaktyczno-terapeutycznego, realizowanego w placówce. Zajęcia odbywają się zarówno w małych sześcioosobowych grupach jak i większych, uwzględniajac potrzeby oraz możliwości podopiecznych. Optymalny czas trwania zajęć dla jednej grupy to ok. 30 min.