fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
Promotion 3

Dogoterapia

Dogoterapia (kynoterapia)

Dogoterapia (kynoterapia) -  to metoda wspomagająca proces rehabilitacji, terapii i rozwoju z udziałem odpowiednio wyszkolonego psa terapeutycznego. Autorskie zajęcia ze specjalnie szkolonymi psami mogą mieć charakter rekreacyjny, edukacyjny lub terapeutyczny, są skierowane zarówno do dzieci neurotypowych jak i neuroróznorodnych, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zajęcia prowadzone z udziałem psa terapeutycznego przynoszą bardzo dobre rezultaty w szeroko pojętym rozwoju dziecka. Dzieci bardzo szybko obdarzają zwierzęta zaufaniem i czułością. W efekcie pies odgrywa dużą rolę motywującą w pracy nad zdobywaniem różnych umiejętności, jak również pokonywaniem trudności emocjonalnych. Dlatego dogoterapia znajduje szerokie zastosowanie w pracy nad ogólnym rozwojem dziecka. Zajęcia prowadzone są indywidualne lub w małych grupach dzieci. Tematyka oraz przebieg zajęć dostosowywane są indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.

 

Dogoterapia stosowana jest w pracy z dziećmi:

  •  z trudnościami emocjonalnymi,
  • z zaburzeniami zachowania,
  • z trudnościami w nauce,
  • z autyzmem i zespołem Aspergera,
  • z zespołem Downa,
  • z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD),
  • różnego rodzaju niepełnosprawnościami.

 


Zajęcia dogoterapii służą:

  • przełamaniu lęku przed codzinnością,
  • nawiązywaniem kontaktów z innymi,
  • nabywaniu nowych umiejetności poznawczych, emocjonalnych i społecznych, m.in. doskonaleniu sprawności manualnej, koncentracji uwagi, nabywaniu umiejętności komunikowania się,
  • zwiększaniu ogólnej aktywności dziecka,
  • budowaniu pozytywnej samooceny oraz wiary we własne możliwości,
  • budowaniu motywacji do pokonywania trudności,
  • dobrej zabawie.

 


Przebieg dogoterapii:

  1. Osoba prowadząca ustala plan pracy,
  2. Dzieci powoli oswajają się z psem,
  3. Nawiązują ze zwierzakiem pierwszy kontakt,
  4. Kolejne spotkania odbywają się według opracowanego indywidualnego planu terapii. 

 

 

Na czym polegają zajęcia dogoterapii?

  • Przewodnik ze specjalnie wyszkolonym psem prowadzi gry i zabawy stymulujące zmysły (dotyku, słuchu, wzroku) oraz pobudzające do aktywności ruchowej.
  • Bliski kontakt z psem wpływa wyciszająco i relaksująco na każde dziecko, dlatego podczas zajęć przede wszystkim głaszczemy, przytulamy a nawet kładziemy się na psie.
  • Zabawa z psem mobilizuje do ćwiczeń fizycznych: ogólnorozwojowych i korekcyjnych, dlatego w programie zajęć jest wiele zabaw i gier ruchowych, które rozwijają aparat ruchu oraz umożliwiają wykonywanie np.: ćwiczeń gimnastyki stóp, która w obecności psa staje się przyjemnością a nie żmudnym obowiązkiem.
  • W trakcie zabaw z psem dzieci chętnie wykonują ćwiczenia logopedyczne, ćwiczą poprawną artykulację trudnych głosek, wyrazów i całych zdań.
  • Scenariusz każdych zajęć z udziałem psa obejmuje również gry edukacyjne ćwiczące pamięć, percepcję wzrokową i słuchową np.: naukę kolorów, nazw przedmiotów, części ciała i innych pojęć dostosowanych do wieku dziecka. Zabawy te oparte są o założenia podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup wiekowych.
  • Pies jest najbardziej popularnym zwierzęciem domowym, dlatego podczas zajęć uczę jak zachowywać się w jego obecności, szacunku do zwierzęcia i elementów jego pielęgnacji.
  • Każde zajęcia dogoterapii mają ściśle określony scenariusz. Po za ćwiczeniami ruchowymi, łączą się w całościową wiedzę o psie jako przyjacielu człowieka, uzupełnioną o informacje o innych zwierzętach domowych i wielu gatunkach zwierząt dzikich.

 

 

Ramowy program zajęć dogoterapii obejmuje cztery zasadnicze elementy:

  1. Powitanie: karmienie, głaskanie.
  2. Ćwiczenia edukacyjne i logopedyczne.
  3. Ćwiczenia ruchowe.
  4. Relaks: głaskanie, czesanie, przytulanie.

 

Scenariusz zajęć jest modyfikowany i dostosowywany do potrzeb i wieku dzieci biorących udział w zajęciach. W zależności od zaleceń pedagogów i rodziców stosowanych jest więcej ćwiczeń np: logopedycznych czy elementów gimnastyki korekcyjnej.

 

 

Zajęcia dogoterapii w NPP Effectis są doskonałym urozmaiceniem programu dydaktyczno-terapeutycznego, realizowanego w  placówce. Zajęcia odbywają się zarówno w małych sześcioosobowych grupach jak i  większych, uwzględniajac potrzeby oraz możliwości podopiecznych.  Optymalny czas trwania zajęć dla jednej grupy to ok. 30 min.

 

 

 

   

 

Nasz adres

Niepubliczny Punkt Przedszkolny Effectis (NPP Effectis)

URSYNÓW - KABATY

ul. Pod Lipą 1 lok. U-2, 02-798 Warszawa

MOKOTÓW - SŁUŻEW

ul. Modzelewskiego 8 lok. U-1, 02-679 Warszawa, domofon 890

biuro@effectis.edu.pl

+48 505 868 502

+48 515 591 870